·
Постійно підбадьорювати ,заохочувати демонструвати впевненість у їхньому
успіху, у їхніх можливостях;
·
Виховувати правильне ставлення до результатів своєї діяльності, уміння
правильно оцінити їх, опосередковано ставитися до власних успіхів, невдач, не боятися помилок, використовувати їх для
розвитку діяльності;
·
Формувати правильне ставлення до результатів діяльності інших дітей;
·
Розвивати орієнтацію на спосіб діяльності;
·
Розширювати і збагачувати навички спілкування з дорослими й однолітками, розвивати адекватне ставлення до оцінок і
думок інших людей;
·
Щоб перебороти скутість, потрібно допомагати дитині розслаблюватися, знімати
напругу за допомогою рухливих ігор, музики, спортивних вправ; допоможе інсценізація
етюдів, що потребує від дитини психоемоційного ототожнення себе з персонажем; ігри,
що виражають тривожність, занепокоєння учасників, дають змогу емоційно
відкинути пригніченість і страх, оцінити
їх як характеристики ігрових персонажів , а не даної дитини, і на основі
психологічного «розтотожнення» позбутися
власних страхів.
·
Не сваріть дитину за те, що вона посміла гніватися на вас. Навпаки, поставтеся
до неї, до її обурення з розумінням і повагою: допоможіть їй усвідомити і
сформулювати свої претензії до вас.
·
Тільки тоді, коли емоції згаснуть, розкажіть дитині про те, як ви
переживали, коли вона виявляла свій гнів. Знайдіть разом із нею владу форму
висловлювання претензій .
·
Поспостерігайте за собою. Дуже часто ми самі виховуємо своє роздратування, терпимо
його доти, доки воно не вибухне, як вулкан, яким уже не можна керувати.
Набагато легше й корисніше вчасно помітити своє незадоволення і проявити його
так, щоб не принизити дитину, не звинуватити, а просто виявити своє
незадоволення.
·
Кілька порад батькам із
формування в дітей адекватної самооцінки:
·
Не оберігайте дитину від повсякденних справ, не прагніть вирішувати за неї
всі проблеми, але і не перевантажуйте її тим, що їй непосильно. Нехай дитина виконує
доступні їй завдання і одержує задоволення від зробленого.
·
Не перехвалюйте дитини, але й не забувайте заохочувати її, коли вона цього
заслуговує.
·
Заохочуйте в дитині ініціативу. Нехай вона буде лідером усіх починань, але
·
не забувайте заохочувати інших у присутності дитини. Підкресліть
достоїнства іншого і покажіть, що ваша дитина також може досягти цього.
·
Показуйте своїм прикладом адекватність ставлення до успіхів і невдач.
Оцінюйте уголос свої можливості й результати справ.
·
Не порівнюйте дитину з іншими дітьми. Порівнюйте її із самою собою (тією,
якою вона була вчора чи, можливо, буде завтра).
Як оцінювати шкільні успіхи своїх дітей
Батьки у взаєминах зі своїми дітьми мають зменшувати хворобливість їхніх
переживань з приводу невдач, допомогти їм емоційно долати ситуації, пов’язані
зі шкільними оцінками. Похвала їм необхідна, але треба вказати на помилки,
неточності. Як ставитися до шкільної оцінки в сім’ї? Як зробити так, щоб ваше
ставлення позитивно впливало на вашу дитину, а не ще більше її пригнічувало?
Правило 1: заспокойтеся. Сконцентруйте свою увагу на диханні: один… два… десять…
відчуйте спокій, рівновагу. Згадайте про свої колишні «успіхи», «постійте в
черевиках» своєї рідненької дитини. А ось тепер можна починати розмову, а може…
тільки послухати дитину, співчуваючи її бідам, а може… допомогти розібратися у
складній теоремі, а може… Пам’ятайте, що спілкуватися в люті, роздратуванні –
все одно, що включити в автомобілі «газ» і натиснути гальма.
Правило 2: не поспішайте. Старий, педагогічний одвічний гріх. Ми очікуємо від
дитини всього і негайно. Ми вимагаємо негайних успіхів, іноді не отримуємо їх,
але при цьому не уявляємо, як нашкодили. Нам потрібно, щоб дитина вчилася
сьогодні добре, ми примушуємо її – вона вчиться, але стає зубрилкою і ненавидить
учіння, школу, а може й… вас.
Правило 3: безумовна любов. Ви любите свою дитину не зважаючи на її успіхи в школі.
Вона відчуває вашу любов, і це допомагає їй бути впевненою у собі і долати
невдачі. А як же ставитися до невдач?… Вона вас засмучує і… все.
Правило 4: не бийте лежачого. Двійка, а для когось і четвірка – достатнє
покарання, тому й не доцільно карати за одні й ті ж самі помилки. Дитина очікує
від батьків не докорів, а спокійної допомоги.
Правило 5: щоб позбавити дитину недоліків, намагайтеся вибирати один – той,
якого ви хочете позбутися найбільше, і говоріть тільки про нього.
Правило 6: вибирайте найголовніше, порадьтеся з дитиною, почніть з ліквідації найзначущіших
для самої дитини шкільних труднощів. Але якщо вас обох турбує, наприклад,
швидкість читання, не вимагайте одночасно й виразності, й переказу.
Правило 7: – головне: хваліть – виконавця, критикуйте – виконання. Людина
схильна сприймати будь-яку оцінку глобально, вважати, що оцінюють всю її
особистість. У ваших силах допомогти відокремити оцінку її особистості від
оцінки її роботи.
Правило 8: – найважче: оцінка має порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її
особистими вчорашніми, а не тільки з державними нормами оцінювання та не
успіхами сусіднього Івана.
Правило 9: не скупіться на похвалу, будуючи стосунки зі своєю дитиною, не
орієнтуйтеся тільки на шкільні оцінки. Нема такого двієчника, котрого нема за
що похвалити.
Правило 10: означає в морі помилок острівок успіху, на якому зможе триматися,
вкорінюватися дитяча віра в себе та в успіх навчальних старань. Оцінювати
дитячу працю потрібно індивідуально, тактовно.
Правило11: ставте перед дитиною найбільш конкретні та реальні завдання, й вона спробує
їх виконати. Не спокушайте дитину метою, якої не можливо досягти.
Правило 12: не рвіть останньої нитки. Досить часто дорослі вимагають: щоб
зайнятися улюбленою справою, дитина повинна виправити свою успішність у
навчанні. В ряді випадків така заборона має стимульний характер і справді
спонукає дитину до навчання. Але найчастіше так буває, коли справи з навчанням
не дуже запущені і до нього ще не втрачено інтересу. Якщо ж його вже нема, а в
дитини є хобі, галузь живого інтересу, то її треба не забороняти, а всіляко
підтримувати, бо це та ниточка, за яку можна витягнути дитину до активного
життя в навчанні.
Для того, щоб правила були ефективними, необхідно їх об’єднати: дитина має
бути не об’єктом, а співучасником своєї оцінки. Її слід самостійно навчити
оцінювати свої досягнення, вміння себе оцінювати - є необхідним компонентом уміння вчитися –
головного засобу подолання труднощів у навчанні.
Немає коментарів:
Дописати коментар