Психологічна
готовність до систематичного навчання у школі
Щоб першокласники навчалися легко та вправно, батьки
мають розуміти різницю між «готовністю» до школи і «підготовкою» до неї.
Підготовка дитини до школи - це озброєння дитини
певними знаннями та вміннями, здебільшого з читання, лічби, письма, англійської
мови. Однак наявність знань не визначає інтелектуальний розвиток дитини.
Рівень інтелектуального розвитку дитини залежить від її вміння користуватися
наявними знаннями, застосовувати їх у нових обставинах.
Також «підготовка до школи» містить
здоров'язбережувальні завдання, зокрема поступове звикання дитини до режиму
дня, відповідно до якого вона житиме, починаючи з 1-го вересня. Майбутній
першокласник, який звик прокидатися опівдні, навряд чи буде радий вставати о
сьомій ранку. І чи зможе він зберегти працездатність упродовж дня? Щоб дитина
була працездатною, могла утримувати увагу на тому, про що говорить учитель,
батьки заздалегідь мають подбати про це.
Психологічна готовність до навчання у школі - рівень
психічного розвитку дитини, достатній для освоєння шкільної програми в умовах
навчання в колективі однолітків. За умови сформованої психологічної готовності
дитини до систематичного навчання у школі, навіть у разі відсутності певних
знань чи вмінь, низького рівня володіння ними, дитині буде нескладно опанувати
«шкільну науку». Адже вона налаштована на зміни у своєму статусі, готова стати
школярем, тому приймає вимоги до такого статусу як вимоги до себе.
Рівень актуального розвитку дитини має бути таким, щоб
програма навчання відповідала зоні її найближчого розвитку. Зону найближчого
розвитку визначають за тим, чого дитина може досягти в співпраці з дорослим, а
без його допомоги виконати не може. Співпрацю в такому разі розуміють дуже
загально: від запитання-підказки до прямої демонстрації розв'язання завдання.
Якщо актуальний рівень психічного розвитку дитини
нижчий, ніж потрібно для засвоєння навчальної програми у школі, то дитина є
психологічно неготовою до навчання у школі, тому що не зможе засвоювати
програмний матеріал у необхідному темпі й одразу потрапить до категорії
неуспішних школярів.
Психологічна готовність до систематичного навчання в
школі - це комплексний показник, що дає змогу прогнозувати успішність чи
неуспішність навчання першокласника. Психологічна готовність до систематичного
навчання у школі містить такі складові:
·
мотиваційна готовність до навчання у школі або наявність навчальної
мотивації;
·
певний рівень розвитку довільної поведінки, що даватиме школяреві
можливість виконувати вимоги педагога;
·
певний рівень інтелектуального розвитку, що передбачає відповідний рівень
розвитку мисленнєвих операцій.
·
Психологічна готовність до навчання у школі полягає не в тому, щоб у дитини
на момент вступу до школи сформувалися психологічні риси, притаманні
школяреві. Такі риси можуть кристалізуватися лише під час навчання у школі під
впливом властивих дитині умов життя і діяльності. Підсумком розвитку дитини в
дошкільному віці є такі передумови:
·
сприймання дитиною навчання у школі як «сходинки» до дорослості;
·
наявність у дитини виражених пізнавальних інтересів;
·
уміння певною мірою контролювати свою поведінку.
Сформованість у дитини психологічної готовності до
систематичного шкільного навчання є однаково важливою і для дитини, яка
навчатиметься в звичайному загальноосвітньому навчальному закладі, і для
дитини, яка вступає до спеціалізованого навчального
закладу.
Немає коментарів:
Дописати коментар