КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ
Для уникнення помилок у вихованні та
налагодженні
довірливих стосунків з малечею
Природа і виховання посприяли тому, що всі люди різні:
немає однакових батьків, як немає й однакових дітей. Кожен із нас - неповторна
особистість. Саме цим пояснюється відсутність єдиного універсального рецепту
виховання дитини в сім'ї. Проте є об'єктивні дані, пов'язані із
закономірностями психофізичного розвитку особистості в цілому і в кожний
віковий період зокрема. Знання цих даних дозволяє не тільки забезпечити
своєчасність і повноцінність її розвитку, але й створити для цього процесу
найсприятливіші умови. Ці умови мають враховувати не тільки потреби, але й
можливості дитини, сприяти поліпшенню мікроклімату в сім'ї.
Кожна дитина, незалежно від віку, відчуває природну
потребу у фізичній і психологічній безпеці. Створювати умови для безпечної
поведінки малюка має сім'я, організовуючи сімейне виховання з позицій інтересів
дитини. Але ці інтереси завжди мають зворотний зв'язок: у перспективі - це
гарантована захищеність самих батьків. Але як її досягти? У чому полягає
мудрість сімейного традиційного виховання?
Як показує багатовіковий досвід, формула здорового
батьківства виводиться з двох основних компонентів - із любові і вимогливості
як до дитини, так і до себе. Ці компоненти є рушійною силою для цілої системи
стимулів і стримувань поведінки. Зосередженість тільки на любові і
недооцінювання вимогливості може викликати неповагу до батьків і їхнього
авторитету. Авторитарність, командний стиль виховання створює гнітючу атмосферу
в сім'ї, ображає малюка і дає йому підстави вважати, що його не люблять, що він
нікому не потрібний. А це значить, що в прояві почуттів потрібно завжди
прагнути до їх розумного балансу.
Що необхідно для досягнення достатнього ступеня
психологічної захищеності в сім'ї і батьків, і дітей?
Насамперед це:
·
встановлення певних меж діяльності - не жорстких, але й не безконтрольних;
·
навчання і стимулювання адекватного прояву емоцій;
·
встановлення для самих батьків певних принципів і норм поведінки, а саме:
·
прийняття малюка таким, який він є від природи, без критики й осуду;
·
повага і схвалення дитини як особистості, а не внаслідок її догоджання
батькам;
·
визнання того, що потреби дитини в створенні умов для її повноцінного
розвитку - законні;
·
розуміння значимості дитини для батьків і для держави;
·
виконання стосовно дитини функцій захисника її інтересів і співучасника її
справ;
·
уміння втішати дитину, коли вона відчуває біль, невпевненість, переживає
стрес;
·
прийняття дитини як цілісної особистості, а не судження про неї і її
можливості за окремими рисами характеру й окремими вчинками;
·
постійний аналіз батькам власної виховної діяльності та її результатів;
·
розуміння того, що дитинство - це не підготовчий етап до життя, а саме
життя, коли відбувається формування особистості.
Домогтися таких стосунків у сім'ї можна, забезпечивши
наступні умови:
·
виховання і розвиток ціннісного ставлення до життя, до кожної окремої
особистості;
·
формування потреби розуміти інших людей, поважати їхню гідність;
·
забезпечення таких стосунків між батьками і дітьми, сутність яких полягає у
взаємній турботі, наповненні життя доброчинністю;
·
накопичення досвіду гуманних взаємин і поведінки в емоційно насичених
ситуаціях, які потребують співчуття, співпереживання і збереження власної
гідності;
·
використання кращих традицій етнопедагогіки, народної мудрості виховання.
Ці загальні принципи, норми й умови виховання
створюють основу сімейного добробуту і забезпечують порозуміння батьків і
дітей. Вони можуть бути конкретизовані в різноманітних ситуаціях, але суть має
залишатися саме такою. У ній полягає головне правило сімейної педагогіки:
стався до своїх дітей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе. Важливо
запам'ятати: перш ніж чогось очікувати від дитини, потрібно переконатися, що
вона вас розуміє і що вона може це виконати.
Немає коментарів:
Дописати коментар