пʼятниця, 12 травня 2017 р.

ПРОГРАМА правової освіти населення Черкаської області на 2016 – 2020 роки

                                                                                     ЗАТВЕРДЖЕНО  
                                                                                                                                              Рішення обласної ради
                                                                                                                                            від 19.02.2016  № 3-20/VII                  
1. Загальні положення

У період розбудови української держави важливим завданням                                −  є виховання гідного громадянина правової держави.
Правова освіта — цілеспрямована діяльність органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій щодо підвищення рівня знань про державу                 і право та практику застосування актів законодавства, виховання у громадян поваги до закону, прав людини, непримиренності до порушень законності                          і правопорядку, активності у боротьбі з ними.
Програма правової освіти населення Черкаської області на 2016−2020 роки (далі − Програма) базується на конституційних засадах і передбачає створення в області належних умов для отримання кожним громадянином необхідних йому правових знань та навичок, їх використання у трудовій діяльності та повсякденному житті.
Програма розроблена з урахуванням Указу Президента України                      від 18.10.2001 № 992 “Про Національну програму правової освіти населення”, визначає основні напрями правоосвітньої діяльності й першочергові заходи щодо їх реалізації.  
         Паспорт Програми наведено у додатку 1 до Програми.

2. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма

         Зважаючи на те, що стан правової свідомості і правової культури суспільства суттєво відстає від європейських стандартів, існує гостра проблема нігілістичного ставлення громадян до права і правових цінностей, що ними охороняються, залишається значною кількість правопорушень.
У зв’язку з цим, виникає потреба посилення виховної ролі правової освіти, формування високого рівня правової культури суспільства і кожної людини, здатної до сприйняття інноваційних процесів у суспільстві.

3. Визначення мети Програми

Метою Програми є підвищення загального рівня правової культури                   та вдосконалення системи правової освіти населення області, набуття громадянами необхідного рівня правових знань, формування у них поваги                    до права, залучення їх до участі в удосконаленні системи правової освіти.
         Програма визначає організаційне, матеріальне, фінансове та методичне забезпечення правової освіти.

4. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми,
строки виконання Програми

         Мету Програми передбачається досягти шляхом:
утвердження гуманістичних правових ідей, загальнолюдських                             та національних правових цінностей, високих моральних засад у суспільному житті;
          визнання правової освіти населення одним із основних чинників формування високої правосвідомості і правової культури окремих громадян                   та всього суспільства;
         активної участі в організації і здійсненні заходів із правової освіти населення органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, навчальних та культурних закладів, наукових установ, міжвідомчих координаційно-методичних рад з правової освіти населення, засобів масової інформації та поєднання комплексу заходів у сфері правової освіти,                           що здійснюються цими органами, організаціями, закладами і установами;
         органічного поєднання правової освіти із загальною середньою, професійно-технічною і вищою освітою;
         розроблення сучасної методологічної бази для реалізації усіх напрямів                                                 і форм правоосвітньої діяльності;
         надання правової освіти навчальними закладами як державної,                       так  і інших форм власності;
         поліпшення умов для здійснення творчої, благодійної та іншої                         суспільно-корисної діяльності у сфері правової освіти;
         залучення громадян до участі в удосконаленні системи правової освіти;
         сприяння самоосвіті населення з питань права і держави;
         забезпечення відкритості правової інформації, доступу всіх верств населення до її джерел;
         систематичного і безперервного поширення серед населення знань                     про державу, у тому числі, шляхом оприлюднення в офіційних виданнях, інших засобах масової інформації нормативно-правових актів, видання офіційних збірників актів законодавства та коментарів до них, широкого розповсюдження правової літератури.
Строк виконання Програми − п’ять років (з 2016 по 2020 роки).

5.  Основні завдання та очікувані результати Програми

         Основними завданнями Програми є:
         підвищення рівня правової підготовки населення, насамперед учнівської та студентської молоді, громадян, які перебувають на державній службі, викладачів правових дисциплін;
         створення належних умов для набуття громадянами знань про свої права, свободи та обов’язки;
         широке інформування населення про правову політику держави                          та законодавство;
         забезпечення вільного доступу громадян до джерел правової інформації;
         вдосконалення системи правової освіти населення.
         Реалізація Програми сприятиме:
         підвищенню рівня правової культури як окремих громадян,                             так  і суспільства в цілому;
         формуванню у громадян поваги до права, гуманістичних правових ідей, загальнолюдських та національних правових цінностей, а також подоланню правового нігілізму;
         поліпшенню якості підготовки викладачів правових дисциплін                           та підвищення ефективності викладення цих дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах;
         підвищенню рівня правової поінформованості населення.
         Результативні показники реалізації Програми наведені у додатку                                 2 до Програми.

6. Основні напрями реалізації Програми

         Правова освіта є складовою частиною системи освіти і має на меті формування високого рівня правової культури та правосвідомості особистості,                 її ціннісних орієнтирів та активної позиції як члена громадянського суспільства.
Правова освіта населення починається у сім’ї, дошкільних навчальних закладах, де дітям надаються початкові знання про норми поведінки, звички щодо їх виконання, виховується повага до батьків, вчителів, людей похилого  віку та інших осіб, формуються алгоритми морально-правової поведінки, нетерпимість до порушників норм права, почуття відповідальності за свою поведінку.
У дошкільних навчальних закладах правове навчання, як правило, носить характер гри, вона здійснюється на основі програм, рекомендацій і методичних вказівок, які затверджуються Міністерством освіти і науки України                                  за погодженням з Міністерством юстиції України, а також, Департаментом освіти і науки облдержадміністрації за погодженням з Головним територіальним управлінням юстиції у Черкаській області.
Головне територіальне управління юстиції у Черкаській області надає методичну допомогу представникам державних органів у реалізації програми правової освіти населення; консультує їх з питань підготовки навчально-тематичних планів, програм, посібників, визначення форм і методів правового навчання; дає рекомендації щодо його вдосконалення.
Надалі правова освіта надається загальноосвітніми,                         професійно-технічними, вищими навчальними закладами і закладами післядипломної освіти.
Обсяг і зміст обов’язкового курсу з правознавства визначається                          для загальноосвітніх навчальних закладів потребою суспільства у вихованні правосвідомого громадянина, а для професійно-технічних, вищих навчальних закладів і закладів післядипломної освіти − високими вимогами до кваліфікації працівників.
Департаментом освіти і науки облдержадміністрації вивчається                                та аналізується стан викладання правових дисциплін у закладах освіти області, вживаються заходи щодо покращення викладання.
Головне територіальне управління юстиції у Черкаській області перевіряє стан правової освіти у навчальних закладах, надає їм необхідну методичну допомогу; вносить в установленому порядку пропозиції щодо вдосконалення роботи, пов’язаної з вивченням права у вищих, професійно-технічних, загальноосвітніх навчальних закладах, закладах підвищення кваліфікації                          та перепідготовки кадрів.
У середніх загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах і закладах післядипломної освіти здійснюється широка позакласна, правоосвітня та правовиховна робота, до якої залучаються вчені-юристи,        юристи-практики, працівники правоохоронних органів, управлінь юстиції, громадських організацій правозахисного спрямування, інші фахівці.
Головне територіальне управління юстиції у Черкаській області  бере участь у проведенні семінарів, конференцій, олімпіад, конкурсів та інших навчально-методичних заходів.
Підготовка викладачів правових дисциплін для загальних                       навчально-виховних, професійних навчально-виховних закладів, вищих навчальних закладів відповідно до потреб здійснюється вищими навчальними закладами області за замовленням Департаменту  освіти і науки облдержадміністрації, місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування.
Головне територіальне  управління юстиції у Черкаській області  бере участь у проведенні ліцензійної та акредитаційної експертизи спеціальності «правознавство», поточних перевірках дотримання державних вимог                     щодо провадження освітньої діяльності у вищих навчальних закладах,                        що здійснюють підготовку юристів.
У всіх навчальних закладах в області незалежно від форм власності, обласному центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, керівників державних підприємств, установ та організацій обов'язково вивчаються питання держави і права, проводяться заняття з питань практичного застосування законодавчих та нормативно-правових актів.
З метою задоволення потреб працівників у правових знаннях в процесі виконання ними своїх трудових функцій і завдань, прийняття рішень, реалізації наданих прав і обов’язків на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності здійснюється правове навчання.
Складовою частиною правової освіти є самоосвіта громадян з питань держави і права.
Розроблення пропозицій щодо координації діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, навчальних закладів та закладів культури, наукових установ, видавництв та видавничих організацій, засобів масової інформації у сфері правової освіти, а також, надання методичної допомоги у проведенні цієї діяльності здійснює Всеукраїнська міжвідомча координаційно-методична рада               з правової освіти населення та відповідно обласна міжвідомча координаційно-методична рада з правової освіти населення.
Обласна міжвідомча координаційно- методична рада з правової освіти населення діє з метою оперативного вирішення питань, координації                                  і методичного забезпечення правової освіти в області.
         Місцеві органи виконавчої влади і органи місцевого самоврядування                  в області за поданням відповідних управлінь юстиції утворюють районні, міські міжвідомчі координаційно-методичні ради з правової освіти, затверджують Положення про них, вирішують інші питання щодо організаційного                                  і матеріально-технічного забезпечення їх діяльності.
Методичне забезпечення правової освіти в області здійснюють Департамент освіти і науки облдержадміністрації, Головне територіальне управління юстиції                 у Черкаській області. Спільно визначаються прогресивні принципи, форми                     й методи правового навчання і виховання та інформування громадян, проводяться конференції, семінари та інші заходи з залученням засобів масової інформації, спрямовані на підвищення якості правової освіти.
Для здійснення правової освіти в області використовуються друковані                  та аудіовізуальні засоби масової інформації. Обласна державна телерадіомовна компанія, місцеві газети систематично інформують населення про національне законодавство та міжнародні нормативно-правові акти, які діють в Україні,              про діяльність органів законодавчої, виконавчої та судової влади, а також,                 про стан правопорядку та профілактики боротьби з правопорушеннями, особливо серед неповнолітніх. Для надання кваліфікованої правової освіти населенню засобами масової інформації можуть створюватись загальні                           і навчальні телевізійні і радіомовні канали, випуски, журнали,                                           а також, запроваджуватися сторінки, рубрики та інші форми надання правової інформації.
Заклади культури (центри культури та дозвілля, будинки культури, кінотеатри, бібліотеки та інші) здійснюють цілеспрямовану правоосвітню                    та правовиховну діяльність. З цією метою ними, за участю органів юстиції, навчальних закладів на громадських або договірних засадах проводяться виставки юридичної літератури, зустрічі тощо.
         Заходи Програми наведені у додатку 3 до Програми.


7. Фінансове забезпечення програми

Загальний обсяг фінансування – 82500,0 грн. на 5 років.
Фінансове забезпечення Програми здійснюється за рахунок асигнувань, передбачених в обласному бюджеті, інших місцевих бюджетах по галузі «освіта» та інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
         Ресурсне забезпечення Програми наведено у додатку 4 до Програми.
         Фінансово-економічне обгрунтування проведення заходів Програми наведено у додатку 5 до Програми.

8. Координація і контроль за виконанням Програми

         Координацію виконання Програми здійснює Головне територіальне управління юстиції у Черкаській області.
Основними формами контролю за реалізацією заходів, передбачених Програмою є:
         Рішення обласної ради про встановлення контролю за ходом реалізації Програми;
         щорічна звітність структурних підрозділів облдержадміністрації, виконкомів міських рад міст обласного значення, райдержадміністрацій                      та інших виконавців про стан виконання відповідних заходів Програми. Здійснення аналізу ходу виконання Програми та прийняття додаткових заходів, спрямованих на досягнення мети програми;
         залучення засобів масової інформації для висвітлення ходу реалізації Програми, виявлення проблем та недоліків;
         Відповідальним виконавцем Програми є Головне територіальне   управління юстиції у Черкаській області.
         Виконавці програми звітують Головному територіальному  управлінню юстиції у Черкаській області про хід виконання Програми щорічно до 20 січня.
Узагальнену інформацію про хід та результати Програми Головне територіальне управління юстиції у Черкаській області подає щорічно                                   до 10 лютого облдержадміністрації та обласній раді.





Керівник секретаріату                                                                      В. Мовчан

Немає коментарів:

Дописати коментар