понеділок, 13 квітня 2020 р.

Дистанційне навчання як воно є. Поради психолога


Більше двох тижнів навчання з використанням дистанційних технологій через пандемію коронавірусу показали: ситуація стала викликом для всіх. Що було до карантину? Вчителі викладали учням предмети, давали завдання і контролювали їхнє виконання. Основна частина освітнього процесу проходила в стінах школи. А потім їх закрили… У ЮНЕСКО вже через тиждень назвали дев’ять наслідків цього вимушеного кроку по всьому світу. А ми провели опитування серед батьків та попросили поділитися «враженнями».
Перше – не у всіх виявився якісний доступ до цифрових ресурсів, що нелегко було виправляти в авральному порядку під час карантину.
Частина скаржилася на те, що домашня обстановка сама по собі не сприяє освітньому процесу, заважає концентрації на навчанні. Адже поруч холодильник, домашні улюбленці, ліжко, іграшки і серед усього цього дитина, якій хочеться гратися в стрілялки-броділки, базікати з друзями в мережах, дивитися на youtube блогерські сюжети. Бо школа на підсвідомості – це робота, а дім – відпочинок. Те, що не потрібно нікуди йти, розслабляє. Перебороти лінь дітям дуже важко.
Інші б’ють на сполох, бо сидіння за компьютером цілими днями та перенавантаження вже позначаються як на фізичному, так і психічному здоров’ї дітей.
«Дитина не розгинається. Прокинулась – і за уроки до темної ночі. Раніше ходила в музичну школу, витрачала купу часу на дорогу, робила уроки, і ще було трохи часу відпочити. А зараз лише уроки, уроки й уроки. Живемо в приватному будинку, на вулицю не виходимо, щоб не втрачати час на дурниці. Вийдемо з карантину сліпими від комп’ютера і будемо до літа відновлювати усім нервову систему», – поділилася своєю думкою мати дівчини-семикласниці.
«У школі на кожен урок йшло 45 хвилин. Зрозуміли – не зрозуміли, розбіглися по інших уроках. А вдома доводиться розбирати кожен предмет по кілька годин! Навіть на малювання йде по 1-1,5 години! В голові у дитини каша», – розповіла ще одна матуся.
«Раптово знизилися оцінки. У хлопчика підвищена неуважність, апатія, невміння або небажання стежити за розкладом занять», – написала третя.
Батьки, які попри карантин їздять на роботу, скаржилися, що розриваються на частини, бо і роботі треба час приділити, і домашнім справам, і дитині, яка сама не завжди може опановувати матеріал. Тож вимушені були з деяких предметів найняти репетиторів.
Глобальна мета карантину – вижити. Тому все повинно бути направлено саме на здоров’я, і цьому не повинно перешкоджати навчання. Це треба донести до дітей і дорослих. Кожна сім’я виділяє на навчання стільки часу, скільки може. Ресурси у школярів різні. В одних достатні навички самоорганізації, вони увійшли у карантин з тим, що можуть навчатися без контролю ззовні. Іншим потрібно, щоб батьки були залучені до процесу виконання завдань. Отже, навчання не матиме такої якості, як у школі. Це потрібно прийняти.
За самоорганізацію у людини відповідають лобові частки мозку. Фронтальна кора сучасних дітей розвинута набагато гірше, ніж, скажімо, в нашого покоління. Ми приходили зі школи, готували домашнє завдання, виконували доручення батьків – були самостійнішими. У сучасних дітей через гаджети, через інформаційну перенасиченість, через загальні еволюційні процеси процес самоорганізації запізнюється.
Що робити батькам в ситуації з дистанційним навчанням? Прийняти той рівень самоорганізації, на якому знаходиться їхня дитина, і те, скільки вона потребує від батьків залученості у процес навчання. Визначити, чи є в них власний ресурс, аби допомогти «прокачати» дитину, або вони приймають її рівень та визнають, що в них немає часу займатись з дитиною, і все буде як буде.
Психологи  виділяють чотири рівні організованості дитини. Коли школяр сидить над уроками лише разом з батьками, а без них нічого не робить, – це перший. Другий – дитина в змозі самостійно зробити частину або все завдання, але потребує включення батьків у процес -їй важливо показати батькам зроблене. На третьому рівні учень складає план, що за чим робитиме, і виконує все домашнє завдання. На четвертому дитина не тільки робить завдання, а ще й вивчає додатковий матеріал. Але це більше виняток з правил.
– Як вчилися наші діти? Вони звикли дізнаватись нове з того, на чому тримає їхню увагу вчитель. Звикли, що протягом 45 хвилин їхньою увагою керують. З року в рік вчителі так робити. А тепер учні опинилися в ситуації, що їм треба самим сісти, відкрити книгу, не маючи при цьому ніякого стимулювання.
Ще одне. Дитина звикла зранку вставати, збиратися до школи, йшла - їхала. Це активувало в організмі деякі гормони стресу – розгальмовувало й активувало мозок. Тепер потрібно знайти домашній варіант цієї активації. Зробити ранкову зарядку, вийти на балкон, облитися прохолодною водою, переодягнутися.
 Важливо обговорювати з дитиною, чи потрібна їй допомога, яка і кого саме з батьків. А потім – що вдалося, що ні і чому саме.
– Ще один важливий момент – визначити кордони. Нинішній час відрізняється великим дитиноцентризмом, коли батьки занадто підлаштовуються під своїх чад. В результаті виховують інфантильних людей. Карантин якраз підходить для визначення часових кордонів, в яких батьки займаються своєю роботою, а дитина – своєю. І лише потім їй приділять необхідну увагу. Це, до речі, допоможе знайти оптимальний рівень контролю, в результаті чого дитина одночасно і відчуває підтримку батьків, і стає більш самостійною.
Психологи акцентують увагу на необхідності структурувати день. Докарантинне життя дітей було чітко розписане. Погодинний розклад або орієнтовний план того, що потрібно зробити певного дня, потрібен і на карантині. Звісно, з включенням дитини до сімейних справ. Крім того, варто заохочувати дітей на нові активності, наприклад онлайн-курси чи тренінги.
Бажаємо успіхів!!!

Немає коментарів:

Дописати коментар