Робота психологічної
служби навчального закладу з попередження насильства серед дітей та учнівської
молоді повинна бути спрямована на
ü проведення заходів з попередження негативних
звичок, жорстокої та протиправної поведінки серед неповнолітніх;
ü здійснення, спільно з центрами соціальних
служб для сім’ї, дітей та молоді, соціального інспектування сімей, у яких
батьки схильні до недбалого ставлення до дітей;
ü створення на базі навчальних закладів
консультативних пунктів для учнів, батьків та вчителів, де можна отримати
консультацію психолога, соціального педагога та юриста;
ü проведення групових тренінгів та
індивідуальної роботи з молоддю у наданні допомоги для вирішення особистих
проблем;
ü наповнення змістом з урахуванням останніх
досягнень у педагогіці та психології просвітницької роботи (проведення виховних
годин), спрямованої на корекцію та розвиток ціннісних орієнтацій учнів;
ü активніше залучення батьків до профілактичної
роботи з дітьми. Через батьків можна доносити до дітей інформацію про загальні
способи попередження ситуацій насильства та наявні форми допомоги, яку дитина
може отримати на базі школи. Це особливо стосується дітей молодшого віку;
Однією
з можливих форм роботи, спрямованої на попередження насильства у навчальному
закладі, може бути шкільна медіація — вирішення конфліктних ситуацій
примиренням сторін через знаходження оптимального варіанта подолання проблеми,
що задовольняє обидві сторони, за взаємного бажання сторін знайти вихід із
ситуації.
Просвітницька
робота серед учнів
Одним
із найважливіших напрямів профілактичної діяльності, спрямованої на протидію
насильству в умовах навчального закладу, є просвітницька робота серед дітей та
учнівської молоді.
Просвітницьку
роботу проводять, як правило, фахівці психологічної служби навчального закладу
(практичні психологи, соціальні педагоги) у взаємодії з адміністрацією та
класними керівниками учнівських колективів.
Фахівці
визначають такі основні форми
просвітницької роботи щодо попередження насильства:
ü лекційна
робота;
ü організація
конкурсів, фестивалів, акцій;
ü організація
клубів з правових знань;
ü лекторії
(кіно, відео) правових знань;
ü організація
на базі навчального закладу консультативних пунктів, де всі учасники
навчально-виховного процесу можуть отримати консультації практичного психолога,
соціального педагога, юриста, де можна провести зустрічі з працівниками
правоохоронних органів.
Слід
зауважити, робота з роз’яснення та вивчення чинного законодавства, міжнародних
актів проводиться з урахуванням вікових, індивідуальних особливостей дітей та
учнівської молоді.
Колективні
форми й методи навчально-виховної роботи (міні-лекції,
бесіди, диспути, усні журнали, кінолекторії та ін.) охоплюють одночасно
велику кількість підлітків та молоді, сприяють створенню їхнього позитивного
настрою.
Проведення
профілактичних заходів щодо насильства серед дітей та учнівської молоді сприяє
формуванню правосвідомості та правової поведінки учнів, відповідальності за
своє життя, розвиває активність, самостійність, творчість, створює умови для
самореалізації особистості учня.
Напрями
діяльності з дітьми з проявами агресивної поведінки
На
думку фахівців, у роботі з дітьми з проявами агресивної поведінки педагогічну
діяльність треба спрямовувати на:
ü корекцію
взаємовідносин з оточуючими;
ü подолання
егоцентризму (характерної риси агресорів);
ü розвиток
стійкого і виразного інтересу до якого-небудь виду діяльності;
ü виховання
вольових рис характеру (уміння доводити справу до кінця, досягати поставленої
мети, уміння стримувати себе, зокрема в конфліктній ситуації);
ü тренування
уваги, спокою, терпіння (рекомендовано в таких випадках: конструювання,
моделювання, випалювання, різьба по дереву, витинання, вишивання).
Не
слід дітям із вираженою агресивністю доручати керівництво однолітками чи
молодшими дітьми — це може спровокувати прояви жорстокості. Так званих
агресорів треба вчити аналізувати свої почуття і почуття інших людей, також
вчити з розумінням ставитися до індивідуальних відмінностей у різних людей,
вчити справлятися з міжособистісними проблемами цивілізованим шляхом.
Немає коментарів:
Дописати коментар